V Japonsku se chystá změna strategie domácích linek. Na těch doposud vládla velkokapacitní letadla, především Boeing 747, která byla v "domácí verzi" schopna přepravit najednou až 569 cestujících. Dva největší japonští dopravci - Japan Airlines a All Nippon Airways oznámili, že své flotily rozšíří o menší stroje, připravené létat na domácích linkách. ANA hodlá rozšířit svoji flotilu menších letadel (s kapacitou okolo 150 míst) pro vnitrostátní linky do roku 2010. Počet a typy však ještě nebyly oznámeny. Ze 170 strojů ANA jich je nyní k menším řazeno 55. Japan Airlines uvádí ze 142 letadel, létajících na domácích linkách, jako menší 65. S rozšíření flotily letadel s počtem sedaček okolo 150 cestujících počítá JAL do roku 2009.
![]() |
Foto: Petr Nesměrák |
Toto vše souvisí s otevíráním nových letišť a rozšiřováním jejich přepravní kapacity. Letecké společnosti tak mohou dostat přiděleno více letištních SLOTů a létat tím častěji (a s menšími letadly). Doposud se dopravci snažili na stěžejních linkách, např. mezi letišti Tokyo Haneda a Osaka Itami, kvůli sníženým letištním kapacitám a silné poptávce přepravovat co nejvíce cestujících najednou. V následujících letech se však počítá s růstem japonských letištních možností. V únoru příštího roku se otevře poblíž letiště Nagoya nové letiště Central Japan International Airport. V březnu 2006 zahájí provoz letiště Kobe. V roce 2009 se otevře na letišti Tokyo Haneda čtvrtá dráha a provoz tam tak vzroste o 40 procent. To umožní společnostem létat sice častěji, ale vzhledem k poptávce, jejíž rapidní růst se neočekává, s menšími letadly. Japonští dopravci však nechtějí promeškat příležitost a letištní SLOTy chtějí i nadále v maximální možné míře využít (i když s menšími letadly). JAL a ANA proto také založily další dceřinné společnosti, specializované na přepravu cestujících na domácích linkách. ANA uvedla v srpnu 2004 low cost dopravce Air Next Co., který začne létat od června 2005 s Boeingy 737-500 z letiště Fukuoka. Do roku 2008 má jeho flotila činit již 7 letadel a rozšířit svoje působení také na letiště Fukuoka. Na některých linkách tak převezme přepravu cestujících, využívajících nyní další z dceřinných společností ANA - Air Nippon.
![]() |
Foto: Petr Nesměrák |
S dceřinnou společností, která by provozovala low cost linky, počítá i JAL. V této oblasti sází především na dopravce JAL Express, jehož flotila se do března 2006 rozšíří o čtyři letadla MD81. Obě společnosti tím chtějí snížit svoje provozní náklady. K těm se počítá například snížení investic do úklidu letadel v průletových destinacích, který posádka provádí sama, nebo zkrácení odbavovacích časů na letištích a tím umožnění většího počtu uskutečněných letů během dne. Provozováním "menších" letadel se také otevírá možnost zefektivnění linek do menších měst, do kterých nejsou společnosti větší letadla schopny naplnit.
![]() |
Foto: Martin Novák |
SLOT:Z kapacitních důvodů omezují letiště provoz pomocí SLOTů, tzn. časových mezer, ve kterých letecké společnosti mohou letiště využít. O SLOTy si musí letečtí dopravci vždy předem požádat a letiště je musí potvrdit. V mnoha případech letiště není schopno požadavkům leteckých společností vyhovět a musí docházet ke kompromisům.
Zajímavý komentář.
Japonske spolecnosti pouzivaji specialne vystuzene Boeing 747, jak jiz bylo receno z duvodu velke kapacity a malo letovych slotu na japonskych letistich. Avsak Boeing 747 neni velmi economicky na kratke vzdalenosti a hlavne neni konstruovany na tyto vzdalenosti. Unava materialu pri vzletani a pristavani neni u tohoto letadla designovana na velky pocet startu. Pri dalkovem letu 747 vzletne a pristane 2x za 24 hodin. Specielne vystuzene Boeing 747 jsou cenove velmi drahe a stale jeste nevhodne pro caste starty, nemluve o ekonomii letani. Pri zvyseni slotu je proto logicke ze japonske prepravni spolecnosti sahnou po letadlech ktera jsou designovana pro takoveto lety.
Celkem 3 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
Piš, jak ti zobák narost, tj. včetně carekahacku. Letadlo bylo "navrženo", nikoliv "designovano" atd.atp..