Boeing přerušil ve čtvrtek výrobu letadel 737 MAX v Rentonu, aby umožnil zaměstnancům absolvovat školení o kvalitě. Oznámil to prezident divize komerčních letadel Stan Deal. V dalších týdnech bude ze stejných důvodů přerušena výroba na dalších provozech.
Asi by bylo naivní očekávat, že jednodenní školení něco změní na kultuře (ne)kvality, která u Boeingu dlouhodobě panuje. To si zjevně uvědomuje i regulátor FAA.
Po nekončící řadě výrobních defektů přistoupil nyní regulátor k drastickému kroku. Zakázal plánované zvýšení tempa produkce letadel 737 MAX. Vytváří tím tlak na Boeing, aby nejdříve vyřešil problémy kvality, a tempo produkce začal zvyšovat až poté, kdy budou řádně ustaveny výrobní procesy, bude fungovat kontrola kvality a letadla budou splňovat standardy. Případné zvýšení tempa produkce podléhá souhlasu regulátora. Regulátor tak získá nebývalou míru kontroly nad hospodářskými výsledky společnosti.
MAXy jsou dnes „dojnou krávou“ Boeingu a omezení produkce je proto velmi bolestivé. Omezení vyvolá zpoždění dodávek leteckým společnostem, zvýší jednotkové náklady výroby a zhorší celkové hospodářské výsledky divize. Ze zpoždění dodávek dopravcům vyplynou pro dopravce penalizace a nespokojenost dopravců. Rozsah ztrát bude samozřejmě záviset na tom, jak rychle (či spáše jak kvalitně) Boeing splní požadavky regulátora. To vytváří pro Boeing extrémní motivaci vypořádat se s nedostatky. Problém je, že kulturu (ne)kvality nelze změnit přes noc.
Nelze přitom nevidět, že výrobní defekty a nehoda Alaska Airlines jdou také na vrub regulátorovi FAA, který od roku 2019 na výrobu MAXů dohlíží a každé jednotlivé letadlo certifikuje. Tento dohled opakovaně selhal a ukázal se jako neúčinný. FAA bude muset nyní veřejnost i zákonodárce přesvědčit, že bezpečnost letadel zajistí.
Boeing (a FAA) čeká „grilování“ zákonodárci amerického Senátu. Ani zákonodárci nejsou bez viny, neboť v minulosti ochotně udělovali Boeingu důležité výjimky ze zákona.
Boeing koncem loňského roku dosáhl tempa produkce MAXů 38 exemplářů/měsíc. Expanzní plán předpokládal dosáhnout k polovině roku 2025 tempa 57 exemplářů/měsíc. Pro Boeing bude nyní velmi obtížné plánovat časování případného zvýšení tempa výroby. Tato nejistota se přenese na subdodavatele, např. Spirit AeroSystems. A samozřejmě na dopravce.
Pro srovnání, Airbus v loňském roce dosáhl tempa produkce letadel řady A320neo okolo 50/měsíc. Do konce letošního roku bude vyrábět tempem 65 exemplářů/měsíc a okolo roku 2026 dosáhne tempa 75 exemplářů/měsíc. Výroba A220 dosáhla vloni 6/měsíc, v roce 2025 vzroste na 14/měsíc. Kolem roku 2026 tak bude Airbus dodávat okolo 89 jednouličkových letadel/měsíc.
Zpomalení růstu tempa výroby Boeingu dále urychlí erozi tržního podílu Boeingu na trhu jednouličkových letadel. (Foto: the Seattle Times)
Boeing by teď měl přerušit výrobu, kompletně vyměnit své vedení od bílých límečků v Chicagu až po mistry na dílnách, dramaticky zvýšit nároky na operátory výroby (nevzdělaní musí pryč, nezkušení musí mít za zády kontrolu) a až tohle všechno bude mít (tak za dva roky), tak zase pomaličku rozběhnout výrobu v takovém objemu, na jaký mají lidi. A všechny vyrobené Maxy a Dreamlinery D-check na náklady výrobce. Bude to stát fakt raketu, ale vždycky je tu druhá možnost - bankrot největšího amerického exportéra.
K obviňování amerických zákonodárců - udělené výjimky nemaji nic do činění s kvalitou výroby u Boeingů.
Nehádejte se, pravdu máte oba
Pane Ivane, předčtete si celý článek ještě jednou a i další informace týkající se problému. FAA asi zjistil, že u Boeingu jsou na štíru s kvalitou montáže a dohlížení na její kvalitu. Letadla nejsou housky, tam jde o životy a reputaci každého výrobce a tady asi i o pověst Ameriky. Tak do toho FAA hodil vidle "takle pánové to dál již nejde". Věřme, že to pánům, kteří si říkají "managery" dojde a Boeing se vrátí tam kam v minulosti patřil.
FAA sice údajně dohlíží na výrobu, ale jak může ohlídat dělníka, který někam nedá 4 šrouby? Těžko.
Nevím, co znamená dohled, ale občasná kontrola, zvlášť je li ohlášena, nemůže nic přinést do kvality výroby. Ryba smrdí od hlavy a je proto potřeba prenastavit komplet systém řízení kvality.
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
No to určitě neudělá, takže jinak. Snížit tempo výroby tak, aby dokázal zajistit kvalitu.