Stávající problémy Boeingu se nevyhnuly ani letounům VC-25B pro amerického prezidenta. První let letounu Air Force One se opozdí o (dalších) 16 měsíců a nyní je plánován na březen 2026. Pozemní zkoušky se odkládají do července 2025. Původně (a po několika odkladech) měl první let proběhnout v listopadu 2024.
Na rozdíl od stávajících VC-25 je VC-25B postaven na platformě Boeingu 747-8I, který je zásadně upraven pro speciální potřeby prezidenta.
Kontrakt s Boeingem vyjednal osobně prezident Trump a vyjednal ho dobře. Podmínkou byla pevná cena a tu se Trumpovi podařilo výrazně snížit. Mimo jiné tím, že dotlačil Boeing, aby jako platformy použil dva Boeingy pro Transaero, které však v mezidobí zkrachovalo.
Boeing na vývoji dvou exemplářů VC-25B odepsal již 2,4 miliardy dolarů, a to není konec. Každé zpoždění znamená další ztrátu. Vysoké ztráty Boeingu na vývoji VC-25B a několika dalších zakázek za fixní cenu vedly výrobce k rozhodnutí, že v budoucnosti se kontraktům za pevnou cenu vyhne. Proto se Boeing nezúčastnil soutěže na vývoj nového letadla „Soudného dne“. O tom jsme psali zde.
Podle kontraktu měl být první exemplář VC-25B dodán v září 2024 a druhý v únoru 2025. V červenci 2022 termín dodávky prvního stroje sklouznul přinejmenším na září 2026. Jak se nyní ukazuje, také tento termín je nerealistický. Mluvčí amerického letectva prohlásil, že další aktualizace harmonogramu bude oznámena koncem léta.
Konverze letadel 747-8I na VC-25B byla zahájena v roce 2019. Program naráží na řadu problémů. Počátkem roku 2023 např. vyšlo najevo, že asi 250 zaměstnanců pracujících na těchto speciálních letadlech nemá předepsanou bezpečnostní prověrku. (Foto: CNN, wikipedia, planes.cz)
Predstava, ze je kontrakt vyjednan dobre, kdyz je jeho plneni odlozeno o nekolik let a zaroven zpusobi klicovemu vyrobci americkeho letectva ne uplne male potize (krome dalsiho mu to zere kapacity, ktere mohl alokovat do dalsich programu), ta predstava je prosim z jakeho sveta?
Celkem 2 záznamy
Copyright © 1999-2025 planes.cz | Redakční systém
So zmluvou suhlasili obidve strany a podpisali ju. A Boeing ju opat nedodrzi, as usual. S takym dodavatelom by sa kazdy normalny clovek snazil o pevnu cenu. Si zvykli na salamovu metodu a pretavili ju do firemnej kultury.