Delta a Boeing mají záložní plán pro případ neschválení 737 MAX 10

  • 2022-10-21 08:00

Přestože se nezdá pravděpodobné, že by američtí zákonodárci neudělili letadlům MAX 7 a MAX 10 výjimku z certifikace, mají Delta a Boeing připraven záložní scénář pro takový případ. Jaký konkrétně společnosti nesdělily.

Detaily takového „plánu B“ diskutovaly Delta a Boeing 13. října. Delta zároveň tlačí na regulátora, aby schválil verze MAX 7 a MAX 10 bez nutnosti nákladné rekonstrukce systému řízení.  Šéf Delta Air Lines Ed Bastian o tom ujistil během investorské konference s tím, že Delta nezůstane při jakémkoliv vývoji bez alternativ.

Problém certifikace spočívá v tom, že Boeing neimplementoval do řízení MAX 7 a MAX 10 pokročilý systém pro vyhodnocování stavů a poplachů EICAS, který je od 1. ledna 2023 pro certifikaci vyžadován. Příslušný zákon podepsal prezident Trump 27. prosince 2020, a to na základě vyhodnocení příčin katastrof letadel Lion Air a Ethiopian. Podle letošních předpisů Boeing letadla certifikovat nestihne.

Regulátor FAA 19. září informoval Boeing, že dokumentace předložená výrobcem pro certifikaci verzí MAX 10 a MAX 7 je nedostatečná a schválení letadel podle stávajících předpisů, tj. do konce roku je ohroženo.

Následně 21. září šéf Boeingu Dave Calhoun připustil, že zatímco MAX 7 certifikaci podle letošních předpisů může stihnout, schválení MAX 10 je málo pravděpodobné.

Dne 3. října Boeing oznámil, že k certifikaci MAX 10 dojde v létě 2023.

Šance schválit verzi MAX 7 s postupem času klesají. Regulátor nejnověji svým dopisem z 12. října informoval Boeing o neúplnosti dokumentace verze MAX 7. Závažné nedostatky znemožňují FAA dokumenty zpracovat.

Letecké společnosti objednaly na 500 exemplářů letadel Boeing 737 ve verzích MAX 7 a MAX 10. Mezi zákazníky MAX 10 jsou United s 237 objednávkami a Delta se stovkou objednávek. V nedávné době objednaly MAX 10 mimo jiné Qatar Airways a WestJet. Southwest má objednávku na 170 MAXů 7.

Boeing usiluje získat výjimku z certifikace a schválit letadla příští rok, a to podle stávajících předpisů. Proto potřebuje, aby zákonodárci udělili MAXu 7 a MAXu 10 výjimku ze zákona. Úspěch lobbování závisí nejvíce na výsledcích listopadových voleb. Pokud posílí republikáni, což se jeví pravděpodobným, šance Boeingu na získání výjimky vzrostou. (Foto: Reuters, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



Rollfree - unsigned guest (...71.136...)
2022-10-21 23:22

O.M., Gajda: Ano, pak by skutečně byly dva gangy. Ale protože by ten mladší gang byl bezpečnější, tak by to (podle mě jako případného klienta) za to stálo. Pokud by se stejný princip (v rámci "stejnosti" nic nevylepšovat) dodržoval všude, tak by nebyl možný evoluční pokrok.

Vzhledem k tomu, že stejně všechna data ze senzorů už musí mít k dispozici pro potřeby oranžových skříněk, tak těm strašným miliardám na případné úpravy nevěřím.

Sice to zní jako pivní kecy amatéra proti slovu velkého a známého výrobce. Ale pokud si vezmete neskutečně hloupě navržený koncept bezpečnosti MCASu, tak už to s tou schopností velkého výrobce tak slavné není. Myslím, že za podobný koncepční návrh by student předmětu "kybernetická bezpečnost v řízení" vyletěl od zkoušky. A právem.

Gajda - unsigned guest (...49.249...)
2022-10-21 17:02

Rollfree : prolobují, sami řekli, že náklady by byly obří, takže se do toho nepustí. Nicméně pořád je to stejný letadlo - jen delší nebo kratší. 737-700/800/900 se taky braly za jeden typ. Takhle by v tom byl bordel. Došlo by to do stavu, že nejmenší a největší by byly typově jeden gang, a ty dva u prostřed druhej.

O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2022-10-21 16:35

Požadavek na EICAS ve dvou verzích MAXů ze čtyř je i z bezpečnostního hlediska kontraproduktivní.

Petr Šimáček (...48.41...)
2022-10-21 11:57

Rollfree: Tipuji to druhé.

Rollfree - unsigned guest (...71.136...)
2022-10-21 10:45

Docela by mě zajímalo, jestli na tom aspoň začali dělat. Nebo jestli celou dobu spoléhají na to, že si zase prolobují výjimku. Z toho Boeingu se stala fakt divná firma.

5 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details