Soud zprostil Airbus a Air France viny za katastrofu letu AF447. Žalobce se odvolal.

  • 2023-04-29 17:00

Při katastrofě letu Air France 447 v červnu 2009 zahynulo všech 228 osob na palubě. Letadlo Airbus A330-200 (F-GZCP) se během letu z Rio de Janeira do Paříže zřítilo do Atlantiku. Jde o nejtragičtější katastrofu v historii Air France.

Airbus a Air France byly obviněny z neúmyslného zabití. Soud po důkladném posouzení případu zprostil Air France a Airbus obvinění. Proti osvobozujícímu rozsudku se však státní žalobce 27. dubna odvolal u Odvolacího soudu, takže případ uzavřen není.

Rozhodnutí o odvolání přivítala odborová asociace francouzských pilotů SNPL France ALPA. Ta zastává názor, že „hodit“ veškerou vinu na piloty je nesprávné a neobjektivní.

Při průletu letadla Air France A330-200 bouřkovou oblačností nad Atlantikem se na Pitotových trubicích objevila námraza, která znemožnila správné měření rychlosti, což vedlo k odpojení autopilota. Málo zkušení (a možná ne správně vycvičení) piloti situaci nesprávně vyhodnotili a začali zvyšovat úhel náběhu, čímž přivodili ztrátu rychlosti a vztlaku. Letadlo se proto dostalo do pádu. Kapitán letu, který se v době pádu vrátil do kabiny z plánovaného odpočinku, situaci okamžitě a správně vyhodnotil, ale na odvrácení katastrofy letadlu chyběla potřebná výška.

Vyšetřování prokázalo, že piloti byli dezorientovaní a jejich jednání bylo zmatečné. Piloti neměli dostatečné návyky s ručním řízením letadla a nesledovali předepsané postupy pro zábranu a vyvedení letadla z pádu. Úřad pro vyšetřování BEA uzavřel šetření v červenci 2012 a konstatoval, že katastrofa byla primárně způsobena nesprávnými reakcemi pilotů po chybě Pitotových trubic.

Odborová organizace pilotů se za piloty postavila s tím, že nedostatečný výcvik v „ručním“ řízení letadla je problém výcvikových osnov Air France.

Celý případ vyvolal pochybnosti o přípravě a organizaci výcviku pilotů Air France, což bylo rovněž předmětem obvinění. Žalobce dále obvinil Air France, že neposkytovala pilotům dostatečné informace o častém zamrzání Pitotových trubic. Trubice na předmětném letadle přitom zamrzly již při letech předcházejících katastrofě. Společnost Air France věděla, že Pitotovy trubice jsou citlivé na zamrzání a věděla, že let povede bouřkovou oblastí s výskytem námrazy. Společnost přesto posádku před možným nebezpečím nevarovala.

Airbus byl obviněn, že na letadle byly Pitotovy trubice se známou citlivostí na námrazu a Airbus je dostatečně rychle nevyměnil a neposkytl ani dostatečné informace provozovatelům letadel.  

Podle soudu obě společnosti pochybily, nedopustily se však nedbalostního trestného činu a za katastrofu přímou vinu nenesou. Žalobce je naproti tomu přesvědčen, že v daném případě se jedná o nedbalostní trestný čin.

Závěrečná zpráva z vyšetřování je zde https://bea.aero/docspa/2009/f-cp090601.en/pdf/f-cp090601.en.pdf.

Video rekonstrukce události je zde https://www.youtube.com/watch?v=n-hbWO0gL6g (Foto: AFP, the Guardien, avherald.com, google, BBC News, Reddit, planes.cz)  


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details