Americké letectvo vyřadí příští rok všech 162 bitevníků A-10. Program E-7 končí.

  • 2025-07-01 17:15

U.S. Air Force po několika odkladech způsobených odporem Kongresu vyřadí v hospodářském roce 2026 letadla A-10 Thunderbolt II Warthog. Celkem se jedná o posledních 162 letadel. Zrušen bude program Boeing E-7 Wedgetail a omezuje se nákup F-35A.

Návrh představuje významnou změnu strategie vojenského letectva a vesmírných sil a zjevný posun směrem k perspektivním bojovým prostředkům.  

V rámci žádosti Ministerstva obrany USA o diskreční rozpočet ve výši 211 miliard dolarů pro fiskální rok 2026 plánuje americké letectvo vyřadit 340 letadel, včetně zmíněných 162 bitevníků A-10. Poklud bude rozpočet takto schválen, půjde o nejmasovější vyřazení vojenských letadel za poslední léta.

Kromě letadel A-10 budou vyřazena další letadla: 62x F-16C/D, 21x F-15E, 14x C-130H, 3x EC-130H, 14x KC-135 Stratotanker, 11x HH-60G Pave Hawk, 4x UH-1N, 35x T-1A Jayhawk a B-1B Lancer.

Na seznamu chybí 32 letounů F-22A Block 20, jejichž vyřazení Kongres opakovaně odmítl schválit, a to navzdory pochybnostem letectva o jejich bojové účinnosti.

Program Boeing E-7 Wedgetail zrušen

Program Boeing E-7 Wedgetail měl nahradit stárnoucí stroje E-3 Sentry AWACS, avšak letectvo E-7 z návrhu rozpočtu na rok 2026 vyřadilo a program ruší. Důvodem jsou rostoucí náklady – z původních 588 milionů na 724 milionů dolarů za kus – a také obavy o schopnost přežití v konfliktním vzdušném prostoru.

Pentagon preferuje investovat do systémů průzkumu vesmírnými prostředky a posílit stávající kapacity pořízením dalších letounů Northrop Grumman E-2D Hawkeye.

Investice do perspektivních prostředků

Vyřazení nepotřebných a/nebo zastaralých letadel, zastavení programu E-7 a seškrtání objednávek letadel F-35 A Lightning II má v rozpočtu uvolnit místo zejména pro perspektivní bojové prostředky:

  • B-21 Raider: celkem 10,3 miliardy USD, z toho 2,6 miliardy na pořízení a 2,1 miliardy na financování.
  • LGM-35A Sentinel ICBM: 4,2 miliardy USD na náhradu raket Minuteman III.
  • F-15EX Eagle II: 3,1 miliardy USD na pořízení 21 nových stíhaček (oproti 18 v roce 2025).
  • F-35A Lightning II: snížení počtu objednaných letounů ze 44 na 24 kusů; rozpočet se tím sníží ze 4,5 miliardy na 3,6 miliardy USD.
  • Next Generation Air Dominance (F-47): výdaje na výzkum a vývoj se zvyšují z 2,4 na 2,6 miliardy USD, s potenciálním navýšením na 3,5 miliardy.

Rozpočet na pořízení bezpilotních letounů v programu Collaborative Combat Aircraft (CCA) se zvyšuje na 807 milionů USD, s cílem urychlit vývoj autonomních „wingmanů“.

Návrh rozpočtu letectva USA činí 249,5 miliardy dolarů. Personální náklady jsou odhadovány na 44,5 miliardy dolarů, provoz 77,7 miliardy dolarů, 24,8 miliardy dolarů jde do investic na letouny, 6,1 miliardy na raketové systémy a 784 milionů dolarů je vyčleněno na munici. (Foto: Osan Air Base, GovCon Wire, Defence Turk, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



BOHUSLAV - unsigned guest (...255.168...)
2025-07-03 07:55
Něco pro Černochu

Ty vyřazený letadla už asi nestihne nakoupit!!!!!

MK. (...192.13...)
2025-07-02 22:08

F/A-117 nejsou v záloze, létá pár kusů za účelem testování nových zbraňových systémů.

Na protipovstalecké operace připravuje USAF levnější platformy.

Představa, že z AMARG někdy vytáhnou nějaké velké množství "uskladněných" A-10 je čirá fantasmagorie. Srovnatelné s představou, že do roku 2030 bude létat 300 kusů MC-21 :-)

Poslední konflikt, ve kterém mohou sehrát nějakou úlohu, je konflikt na Ukrajině (a bude to případně stát životy spousty ukrajinských pilotů).

Armin Tamzarian - unsigned guest (...30.175...)
2025-07-02 21:27
@MK

Jistěže půjdou do AMARG a jednou také do šrotu. Ale pilotování A-10 je velice snadné a mohou na něj přecházet kadeti rovnou z Texanů. Ovládání systémů zase vychází z F-16, ostatně většina stávajících pilotů Warthogů na ně právě proto přejde. To znamená že udržování specialistů není nutné, respektive není takový problém. Stejně jako náhradních dílů, ty se dají jednoduše kanibalizovat...

Už v osmdesátých letech pochybovali vysocí představitelé USAF o schopnosti A-10 působit efektivně v konfliktech s vysoce nasycenou PVO a ani operace Desert Storm tento skepticismus nevyvrátila... Staly se však hvězdami při okupaci Iráku a Aghánistánu a proto si je pro podobné případy bude americké letectvo držet v záloze ještě dlouho po oficiálním vyřazení. Podobně jako třeba A-4, nebo F-117.

Andrzej Heczko - unsigned guest (...80.17...)
2025-07-02 20:52
Prosím

o jednu A-10 na pojíždění po českých dálnicích

MK. (...113.134...)
2025-07-02 14:06

Půjdou do AMARG a pak k sešrotování. Nikdo nebude udržovat infrastrukturu/vyškolené piloty.

Je to letadlo pro konflikty vysoké intenzity - pokud se USA nerozhodnou předat je (včetně výzbroje) Ukrajině, tak je to konečná. Na Ukrajině by těch 100+ letadel zcela jistě odvedlo velkou práci, nicméně Ukrajina pro ně nemá infrastrukturu ani piloty.

Armin Tamzarian - unsigned guest (...30.175...)
2025-07-02 13:54

Většina letuschopných A-10C prodělala v minulé dekádě výměnu křídel za fungl nová, takže jejich životnost (stanovená hluboko přes rok 2050) není příčinou vyřazení. Proto budou určitě uloženy do zálohy pro případ "policejnich" proti povstaleckých akcí typu Afghánistán...

milhaus (...178.96...)
2025-07-02 12:58
To Creature25

O tom žádná, v kdejakým konfliktu ještě mohou odvest kus práce, ale budovat na nich letectvo je blbost

Creature25 - unsigned guest (...212.161...)
2025-07-02 12:03
milhaus

No,po těch A-10 by se leckdo mlsne olízl....

Martin - unsigned guest (...13.179...)
2025-07-02 12:02
Tak už je to tady ...

Byli to dobré letadla , viděl jsem kdysá nějaký dokument , že je chtěli dávno vyřadit a tak , hodně se kolem toho nakecalo , ale piloti si to chválily a jednotky pozemní které podporovali také , tam šlo spíše o nějaké zákulisní kšefty myslím , no dnes už asi nejsou tak potřeba , a udržovat je pro jistotu je fakt asi už neefektivní s ohledem na jejich životnost ...

milhaus (...178.96...)
2025-07-02 10:01
Shp+Steels

No spíš je problém, že všechny ty letadla jsou přes čtyřicet let stará, KC135 dokonce mnohem starší.

13 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details